Gata cu românii ,,exportatori de bani pentru economiile turistice străine!”

La mijlocul acestei săptămâni, miercuri, 28 septembrie, reprezentanți ai Primăriei orașului Moldova Nouă și cei ai Centrului Național de Informare și Promovare Turistică Moldova Nouă au participat la întâlnirea de lucru prezidată de secretarul de stat în Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, Todorița Lungu și găzduită de Consiliului Județean Timiș pe tema reformei turismului românesc prin înființarea și operaționalizarea Organizațiilor de Management al Destinației, o șansă promițătoare pentru un turism performant, dar și pentru ca aportul direct al acestui segment în PIB-ul României să depășească procentul înregistrat astăzi (aproape 3%), un procent sub media mondială care este de 5,2%.

Organizația de Management al Destinației este o entitate cu personalitate juridică, înființată prin asocierea autorității publice locale din componența destinației cu membri din cadrul destinației, ai confederațiilor/federațiilor patronale reprezentative, cu activități în domeniul turismului și ai organizațiilor patronale și angajatorilor din cadrul destinației, plătitori de taxă pentru promovare turistică, ce realizează întreaga politică de dezvoltare turistică a destinației, inclusiv politica de marketing a destinației, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare. De asemenea, pot avea calitate de membru asociat în OMD, dar cu rol consultativ și alte entităţi relevante, cum ar fi: asociații de promovare, administratori ai ariilor protejate, reprezentanți din mediul academic, din instituțiile de cercetare-dezvoltare, școli de formare profesională în turism, camere de comerț și industrie și alte asemenea entităţi care funcționează potrivit legii pe teritoriul destinației turistice.

Cum Guvernul a trasat, la nivel regional, un număr de opt Organizații de Management al Destinației pentru dezvoltarea turismului cu bani din PNRR (Banat-Crișana, Bucovina, Dobrogea, Maramureș, Muntenia, Moldova, Oltenia și Transilvania), secretarul de stat în Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, prezent la întrunirea de la Timișoara, le-a explicat tuturor celor celor aflați la masa discuțiilor (reprezentanți ai administrațiilor publice locale și județene din Timiș, Caraș-Severin, Arad, ai ariilor naturale protejate, operatori economici, ONG-uri, specialiști în turism și antreprenoriat din cadrul mediului academic) importanța parteneriatelor publice-private, tipul OMD-urilor (locale, județene, regionale, naționale), rolul acestora, modul de înființare, cadrul legal, finanțarea și avizarea. Mai mult decât atât, Todorița Lungu a expus principalele obiective ale acestor organizații, respectiv creșterea notorietății destinației, a numărului de turiști, a sumelor încasate din turism la nivel local, județean, regional și național, extinderea sezonului turistic și creșterea numărului de nopți pe care un turist îl petrece în medie într-o anumită zonă.

Prezent la dialogul despre schimbarea la față a turismului românesc prin intermediul OMD-urilor, prefectul județului Timiș, Mihai Ritivoiu, a subliniat: ,,Consider lăudabilă această inițiativă de centralizare a activităților de turism. Centralizarea ar însemna pentru întreaga societate un progres major ținând cont de timpurile moderne. O astfel de inițiativă, care reunește la aceeași masă toți factorii implicați (autorități publice, ONG-uri, agenți economici etc), nu poate decât să aibă un efect salutar”.

Bucuros pentru faptul că Banatul Montan a fost ales Destinația Anului 2021, dar și pentru primul pas făcut înspre redresarea lucrurilor pe segmentul turistic (OMD), președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca, a subliniat ca măcar acum lucrurile să se concretizeze, deși o astfel mișcare a avut loc, în alte țări, în urmă cu 60-70-80 de ani, iar rezultatele în economiile turistice străine sunt dovada reușitei în acest sens: ,,ne uităm la Austria, Italia, Franța, unde 60%-70% din venituri provin din turism. Noi suntem, în momentul de față, exportatori de bani pentru economiile turistice străine. Pasul de astăzi, alții l-au făcut cu ani în urmă”.

După creionarea modului în care ar trebui să arate turismul românesc, prin intermediul OMD-urilor, a urmat sesiunea discuțiilor deschise în care toți factorii implicați în procesul redresării turistice au pus întrebări doamnei secretar de stat cu privire la funcționarea Organizațiilor de Management, au expus opiniile și obiectivele privind îmbunătățirea strategiei de promovare a turismului la nivel local, județean, regional, dar și național.

Totodată, marea speranță a celor care au luat parte la întâlnirea găzduită de Consiliul Județean Timiș a fost legată de aspectul politic, mai exact ca, orice schimbare în rândul resursei umane din cadrul Ministerului Antreprenoriatului și Turismului să nu afecteze evoluția normală a proiectelor inițiate, cum de altfel inițiativele bune să nu întâmpine dificultăți în situația unui nou Guvern.

Trimite şi prietenilor

Facebook
WhatsApp
Twitter
Email